Іріт | Публікації | Litcentr
18 Грудня 2024, 20:47 | Реєстрація | Вхід

Іріт

Дата: 22 Листопада 2010 | Категорія: «Філософська лірика» | Автор_ка: Ганна Осадко (Всі публікації)
| Перегляди: 978



Ґвалтовна евакуація із міста гріха тривала.
Дівчата мишками наляканими носилися по хаті,
хапали якісь лахи, пакували валізи.
Чоловік – втілення чеснóти та віри –
стояв на порозі, схрестивши руки на грудях,
і підганяв:
«Не беріть нічого зайвого! Лише найнеобхідніші речі!»
…Врешті, кожен взяв тільки самого себе.

Вони дерлися вгору, все вище і вище –
що врешті і море (мертве-мертвісіньке)
валялося долу люстерком загубленим.
Доньки, як дві молоді кози, бігли попереду:
сильні засмаглі ноги на тлі стовченого ґрунту
виблискували, наче колони храму…
Здавалося, що вони геть забули вчорашню батькову мíнянку:
шило за мило, тіло за тіло, душу за душу.

Але ж вона – не забула…
Вона йшла останньою – і спиною відчувала своє місто:
тисячі обпечених пальців тягнули її за поли,
чорними обвугленими сірничками-руцями
кликали її діти, і волосся їхнє шипіло,
і запікалось дрібнесенькими ґульками:
Сссссс…
Ооооооо…
Дооом…


А тоді загуркотіло…
І чоловік,
не озираючись,
констатував щось про пекло і Божу кару.
Про що вона згадувала, ця постаріла жінка без імені?
Жінка, що залишилась в історії жити і помирати вічно –
з іменем мужа - власністю мужа - карою мужа
лотом не викупленим на небесному аукціоні –
«Жінкою Лотовою»?

Чи пригадувала вона дитинство, гойдалку на схиленій смоківниці?
Чи сад із оливами, чи подружок волооких,
чи кішку покинуту, чи срібні тарелі різьблені?
Хто знає, хто скаже?
Хто посвідчить, як із замшілого цвинтаря
Батько й мати у білих саванах махали до неї руками: «Тікай, доню?»
І вона тікала.

Попереду була тільки спина чоловіка –
його широка волова шия, плечі на півсвіту.
Що він сказав їй тоді – не озираючись, не подавши руки –
завжди перший, завжди правий, завжди гостинний?
Що вона йому мовила?
Хто знає, хто скаже?
Хто посвідчить, яким голосом, яким спогадом, яким голосінням
Струсонуло її рідне місто – гріхом породжене, у сірці висвячене?
Яким божевільним крематорієм – що живих убиває, що мертвих оскверняє –
(вогонь_душу_вигонь)
Здався їй божий та білий світ?

….А коли вона встала-до-землі-припала,
коли вона стала стовпом соляним,
Межовим знаком «проїзд у рай строго заборонено», -
чи спинився він, чи помітив він, чи озирнувся до неї –
жінки без імені, дружини вінчаної, лоту не викупленого?
А чи пішов собі й далі
у світле своє майбутнє,
У край свій обіцяний,
У рай свій правильний?

…ангели Господні, гості дому їхнього –
Чи ж не напувала, чи ж не годувала, чи ж ложа вам не стелила?
Подробіть стовп соляний на крихточки,
в яселка занесіть, де ягнята сплять,
де віслюк вухами тишу різдвяну пряде,
де корова диханням зігріває –
най злижуть язиками прощення
сіль її гріховну,
любов її солодку.

І найстарший – з вогненними крилами – нарешті запитає –
То як же тебе звати, дружино Лотова?


14 коментарів

avatar
При чем тут "камень", Любушка!
Как творческая попытка вдохнуть личностной истории в монументальный персонаж, возможно, и не плохо. Но тональность осуждения Лота, сделавшего свой выбор в пользу единственно правильного поступка, - вот камень сомнения, летящий в каждого, кто открыт поэтическим образам и склонен доверять автору. Мастерски выполненная спекуляция на эмоциях тем и опасна.
В борьбе Духа против нечисти компромисс невозможен. А в борьбе нечисти против Духа компромисс, не исключено, - основной метод.
avatar
"тональность осуждения Лота, сделавшего свой выбор в пользу единственно правильного поступка" - другими словами, "цель оправдывает средства"?
Паша, я всего лишь хочу сказать, что образ Лота для меня не так безупречен и чист в помыслах и поступках, как это должно было бы быть у праведника (насколько я это понимаю).
В этом отношении мне "теплее" от образа Ирит. Чисто по-человечески. И,кстати, ее образ не менее глубок, чем его. Об этом интересно написано в Ветхом Завете - о значении имени, о слоях и т.д.
И стихо Ани Осадко, на мой взгляд, не "спекуляция на эмоциях", а попытка именно человеческого взгляда.
Ибо праведники, лишенные человечности, не более, чем идолы. ИМХО.
avatar
На войне приказы не обсуждают (а линия фронта - по каждому, и почти каждый почти погиб).
О праведниках только судачить можем. К сожалению, имхо.
avatar
На войне и не спят с дочерьми. Это же не входило в приказ?
Что же до праведников - да, ты прав. Предмета для разговора нет.
avatar
Праведны лишь деревья.
Друиды чета знали.
avatar
О, кстати! Согласна. Друиды мне нравятся smile
avatar
Друиды кушали человеков.
Не факт, что не прельстятся современные последователи (ок. 10 тыс.).
avatar
Не наговаривай на друидиков...
Зато я нашла свое дерево по их горскопу - ива biggrin
avatar
В нашем ботике есть декоративные ивы. Могу переслать ммс-кой парочку.
avatar
Спасибо, конечно, но я люблю всё натуральное biggrin
avatar
интересный стих, хорошо, что я сюда заглянул smile
avatar
да. только жалко, что не мой, а любимой подруги biggrin
avatar
Пробрало.. Страшнее всего, когда сам человек твердо уверен, что он - праведник, становясь оружием-исполнителем чьей-то воли.. Лот сделал свой выбор, да и Ирит пошла с ним добровольно. По сути это история о безупречности воина, по -этому гуманизмом тут не пахнет. Чисто по-человечески, жаль.
avatar
согласна насчет праведников. а вот по поводу добровольности Ирит сомневаюсь сильно. она подчинилась просто.
А жаль их обоих - это точно. Только по-разному.

Залишити коментар

avatar