15 жовтня о 16:00 Надія Величко презентує унікальну для України книжку формату поп-ап «Палаци і фортеці України». Презентація пройде на Фестивалі української дитячої і підліткової книги «Азбукове Королівство Магів і Янголів» у Києві (Музей книги і друкарства, вулиця Лаврська, 9, корпус 9-10, територія Києво-Печерської лаври).
Книжка «Палаци і фортеці України» готується до виходу у видавництві «АССА» (Харків), присвячене 30-річчю незалежності України і має стати початком серії «Ожила спадщина», де книжки за допомогою тривимірних конструкцій з паперу розповідатимуть про видатні пам’ятки України. Книжка має український та англійський текст, може бути наочним освітнім матеріалом або подарунком чи сувеніром на згадку про Україну. 50% прибутку від видання буде спрямована у БФ «Спадщина.UA» на відновлення занедбаних історичних пам’яток.
Надія Величко займається форматом поп-ап як науковець, має власну колекцію поп-ап книжок, а тепер реалізувала давню мрію — створити книгу у цьому форматі з великим тиражем і високої технічної складності. Видання вже посіло III місце у фестивальному конкурсі «Книжка майбутнього» у номінації «Експеримент у папері» на IV Міжнародному книжковому фестивалі Book Space у Дніпрі й було презентоване на «Форумі видавців» у Львові. Також у виданні буде реалізовано «ноу-хау»: паперові 3D-ілюстрації будуть поєднуватися з елементами доповненої реальності (AR), які розробляє компанія AEstAR, що спеціалізується в цій сфері. Сама авторка каже, що поєднання «поп-ап» і доповненої реальності вона за своє професійне життя ще не бачила. «Будемо першими», — говорить Надія Величко.
На відміну від дитячих «книжок-панорамок» видання формату поп-ап має більш складні й видовищні елементи, що формуються, коли читач перегортає сторінку. Авторка проєкту і дизайнерка книжки Надія Величко займається цим форматом професійно — вивчає «паперовий інжинірінг» і викладає студентам у Харківській державній академії дизайну і мистецтв.
«У «панорамках», що ми бачили у дитинстві, конструкція ховається в складці аркуша, вона вирізана з нього і не має зібраних вручну елементів. А поп-ап — це коли кожна конструкція має багато складних елементів, які треба вклеювати в книгу. Тобто потрібно багато ручної роботи над кожним екземпляром. І це надає книжці додаткову цінність», — пояснює Надія Величко. За її словами, поп-апів такої складності в Україні ще не робили. Та й на Заході вони — велика рідкість.
У виданні «Палаци і фортеці України» перед читачем з’являються Шарівський (Харківська область) і Коропецький (Тернопільська область) палаци, Палац Терещенків (Житомирська область), Садиба Попова (Запорізька область), Аккерманська (Одеська область) і Генуезька (АР Крим) фортеці.
«Я дуже люблю українські палаци і фортеці, й дуже переживаю за їх стан. А він не дуже добрий, особливо у палаців, — пояснює Надія Величко. — З фортецями простіше, бо їх будували як міцні споруди, що мають витримати і бомбардування, і стихію. Палаци або маєтки, навпаки, від самого початку побудовані тендітними й потребують постійного нагляду. Сподіваюсь, що книга допоможе привернути увагу до цих неймовірних пам’яток».
Одна з таких пам’яток — Палац Терещенків на Житомирщині, побудований у неоготичному стилі у XIX сторіччі. У 1909 році на території маєтку влаштував авіамайстерню один з найперших авіаконструкторів України Федір Терещенко. За пропозицією Миколи Жуковського він виготовив тут свій перший літак й згодом налагодив виробництво повітряних апаратів — під час Першої Світової війни на Житомирщині збирали по 2 літаки на місяць. Поряд з палацом Терещенко облаштував аеродром, тому навколо будівлі часто кружляли аероплани. З цього народилася ідея доповненої реальності для сторінок, присвячених Палацу Терещенків: якщо відсканувати QR-код у описі, на екрані смартфону у доповненій реальності з’являться літаки, які кружлятимуть над палацом — як це і було більше 100 років тому. Для інших палаців і фортець будуть створені інші 3D-ілюстрації: люди, що гуляють навколо, дерева тощо.
«Дітям дуже подобаються книжки формату «поп-ап» — тут «з’являються» об’ємні конструкції, ті ж моделі замків і фортець. Дитина може зазирнути всередину, відчиняти двері та вікна, а з доповненою реальністю ще й побачити справді фантастичні елементи, — пояснює авторка. — Тобто, книжка контактує з дитиною на декількох рівнях — розважальному й навчальному, візуально й тактильно».
Якщо розгорнути книгу повністю, всі палаци і фортеці опиняться на великій мапі України, відносно близько до свого географічного розташування. «Мені важливо було показати, що не тільки Західна Україна багата на старовинні пам’ятки архітектури — Лівобережна Україна теж має свою спадщину, котру можна з гордістю показати будь-кому. Також важливо, що всі ці палаци і фортеці є невід’ємною частиною європейської архітектури», — вважає авторка книги.
Іноземці розглядаються як одні з потенційних читачів книги, як і підлітки й дорослі, що цікавляться історією і архітектурою. За словами директорки видавництва «АССА» Світлани Фельдман, підліткам книга сподобається через свою тривимірність, а дорослим — як вдалий подарунок чи сувенір. «Сподіваємося, що її гідно оцінять і в туристичній сфері, і навіть серед дипломатів. Бо в Україні такого видання ще не робили», — пояснює видавчиня.
Поряд з тривимірними конструкціями міститимуться текстові описи пам’яток українською і англійською — намагалися зробити їх не в академічному, а в більш цікавому, навіть поетичному стилі. Ілюстраціями займалася студентка 4 курсу ХДАДМ Олександра Літвінова — вона навчається у Надії Величко, а та завжди готова надати шанс молодим художникам.