Оксана Зьобро «Книжковий PR. Комунікація з видавцем і читачами»
Дода_ла: pole_55 27 Вересня 2021 о 17:26 | Категорія: «Спецпроекти» | Перегляди: 5291
Матеріал підготува_ла: Катерина Бортняк | Зображення: Віталій Фідик
24 вересня в рамках Карпатської літературної резиденції 2021, що проходить за сприяння Українського культурного фонду, відбулася зум-лекція Оксани Зьобро на тему «Книжковий PR. Комунікація з видавцем і читачами». Подаємо нотатки з конспекту Катерини Бортняк.
- Якою б ідеальною книжка не була, її ніхто не захоче купити і прочитати, поки не дізнається про її існування. Часто ми потрапляємо в пастку: думаємо, що якщо нам відомо про цю книжку, то й всі інші теж про неї знають. Потрібне як внутрішнє розуміння читача, що він шукає, так і підказки ззовні.
- Відповідальність автора і видавця перед книжкою у тому, щоб зробити її видимою. Продавці книгарень вирішують це завдання прямолінійно, виставляючи на полицях якісь книжки корінцями, а якісь — обкладинками, ми ж вирішуємо комунікативно — де, як і скільки ми про книгу говоримо.
- Часом, щоб зруйнувати думку, що інші знають те саме, що і я, я позичаю телефон у друзів, які не пов’язані із книжковою сферою, і починаю гортати стрічку: не тільки про книжковий, а загалом про світ ми знаємо доволі різні речі.
- Важливо розуміти свою інформаційну бульбашку, а також як її масштабувати та проникнути до інших.
- Для того, щоби інструменти піару були дієвими, потрібно чітко розуміти про що книжка, хто її аудиторія. А також у чому ви, як автор, компетентні, що ви готові демонструвати назовні?
- Зараз не існує проблеми з тим, де розповідати про книжку і свій продукт. Складність у тому, що саме і як саме розповідати, щоб бути поміченим серед сотень тисяч інших. Тут велику роль грає самоусвідомлення себе і продукту.
- Побутувала думка, що геніальну книжку не потрібно промотувати. Ми ж вважаємо, що найкращі книжки потребують найкращого піару.
- PR — це про знайомство читача і книжки, яка потрібна саме цьому читачу і саме зараз. Тут в жодному разі не йдеться про нав’язування. Це про те, щоби людина мала змогу хотіти придбати ту книжку, яку вона насправді потребує.
- Є велика різниця між нав’язуванням і тим, щоб робити книжку видимою. Якщо ми кажемо, що ця книжка потрібна всім і всім вона сподобається — це ведмежа послуга, адже читач, якому книга не припаде до смаку, додасть негативних відгуків тільки тому, що піар спрацював неправильно, бо саме цей читач не є цільовою аудиторією книжки.
- PR полягає у тому, що у кожної книжки є свій ідеальний читач. Завдання піару полягає у тому, щоб розповісти про книжку у різних площинах і описати її максимально об’ємно і чесно. Коли читач знайде свою ідеальну книгу чи видавництво, він промотуватиме їх так, як не зможе ніколи і ніхто з фахівців.
- Якщо завдання піару розповісти і порекомендувати книжку, то маркетинг бере читача за ручку і приводить до неї.
- PR, маркетинг і продажі — взаємозалежні речі, але їх буде недостатньо, якщо від початку немає якісного тексту.
- Вибудовувати стосунки із видавцем і ринком не менш важливо, ніж вибудовувати їх з читачем.
- Серцем книжки є текст, але на етапі видання до нього додається і якісно зроблена коректура, візуальний образ та багато іншої роботи, до якої задіяна велика кількість людей, що творять внутрішню синергію. Відповідно внутрішню комунікацію треба брати до уваги.
- Якщо автор є активним у соцмережах, то його пости часто є продовженням тексту, і читач накладає враження від них на своє сприйняття книжки і навпаки.
- Я впевнена, що на книжковому ринку нема і не може існувати конкуренції, я вбачаю у роботі видавництв велике партнерство. Те саме з авторами і книжками.
- Чим більше нішових видавництв, тим більше зростає інтерес до ринку.
- Ми конкуруємо за час і ресурси аудиторії. Ми обираємо, чи піти з дитиною в кіно, чи почитати їй книжку в цей час, подивитись ввечері серіал, проскролили стрічку чи почитати новий роман. Вибір йде між різними видами отримання інформації, каналами і платформами, а не між однопрофільними продуктами. Наприклад, між серіалом "Sex education” чи книжкою "Середня стать” Джеффрі Євгенідіса, а не між книжками "Середня стать” Євгенідіса і "Моя темна Ванесса” Кейт Рассел. Бо ті, хто обрали з самого початку книжку, наступного разу з більшою ймовірністю знову повернуться до книжки,ані ж ті, хто раз за разом обирають інший вид часопроведення.
- На презентаціях для дітей ми танцюємо, кричимо і бавимося, бо книги — це може і має бути цікаво і весело. Ці кроки працюють на перспективу: чи згодом дитина обере читати Джуді Муді, чи дивитися в стелю. І те, і інше, є видом відпочинку, питання в тому, який спосіб ми донесемо як кращий.
- Як зробити так, щоби діти читали? Читати при них.
- Після того, як автор написав свою найкращу у світі книжку, потрібно обрати свого видавця. Важливо розуміти, що ти хочеш отримати від видавця і що можеш йому дати, аби вибудувати правильну робочу синергію.
- Ключовий елемент комунікації між видавцем і читачем: розмова і ще раз розмова. Часом навіть після того, як ви все узгодили, потрібна "сімейна терапія” на мінімалках – говорити і проговорювати всі моменти. Найкращий результат відбувається тоді, коли є тісна співпраця між видавцем і автором.
- Не існує єдиної правильної стратегії промоції: якщо вам не комфортно у презентаціях — зосередьтесь на інших форматах промо, у яких буде комфортно. Варто використовувати свої сильні сторони.
- Починати пошук свого видавництва, з мого досвіду, варто з визначення про що ваш текст і для кого, а також які ваші особисті цілі. Дуже важливо бути чесними з собою і дати іншим можливість бути чесними з вами.
Законспектувала Катерина Бортняк
Фото © Віталій Фідик
Під час Карпатської Літературної Резиденції заплановано 10 лекцій. Із темами лекторію, а також усіма запланованими на КЛР подіями, ви можете ознайомитися за посиланням, переглянути інші лекції ви можете на ютюб-каналі КЛР тут.
Проєкт реалізується за фінансової підтримки Українського культурного фонду.
Карпатська Літературна Резиденція у Facebook: facebook.com/carpathian.residency