Павло Матюша «Планування творчої діяльності в середньому та тривалому горизонтах»
Дода_ла: pole_55 14 Вересня 2021 о 11:54 | Категорія: «Спецпроекти» | Перегляди: 5415
Матеріал підготува_ла: Катерина Бортняк | Зображення: Віталій Фідик
10 вересня в рамках Карпатської літературної резиденції 2021, що проходить за сприяння Українського культурного фонду, відбулася лекція Павла Матюші на тему «Планування творчої діяльності в середньому та тривалому горизонтах». Подаємо нотатки з конспекту Катерини Бортняк.
Про планування і мислення
• «Плани - ніщо, планування - все». Плани - це наше застигле уявлення, яке має більше шансів не відбутися, ніж відбутися. Натомість планування - як вода, тобто процес безперервний.• Планування творчості і можливе, і неможливе водночас через сам характер творчості. Утім, нам ідеться про максимізацію шансів на успіх (чим би успіх не був саме для нас).• Помилка тих, хто приймає рішення, часто полягає в тому, що вони намагаються шукати інформацію у своїх бульбашках, будують плани на основі уже наявних структур і не працюють із тим, що є поза "освітленою ділянкою”: не беруть ліхтарик і не йдуть туди, де немає світла - тобто до нових знань, досвіду, інших точок зору. (Павло радить до прочитання книгу Деніела Канемана "Мислення швидке й повільне”).• Існує дві системи мислення:- Система 1: для виживання, наша базова система.- Система 2: мисленнєва робота, яка не передбачає швидких відповідей. Зазвичай вона тяжіє до відпочинку, проте саме вона допомагає у плануванні.• Варто застосовувати аналіз (дроблення складної проблеми на складові частини), зовнішні дороговкази, контрольні списки (чеклісти) або незалежний погляд когось іншого, щоби вивести себе зі стану бульбашки. Це процес постійний: система 1 знову бере гору, як тільки ми розслабляємося.• Якщо ми хочемо розвиватися, то маємо працювати там, де не освітлено.
Короткострокове планування: хочу бути письменником
1. Писати: без написаних текстів письменниками точно не стають.2. Створювати мережу контактів: середовище створює умови і періодично "виштовхує” нагору нових письменників.3. Промотуватися: письменник - це бренд, як колись, так і нині, проте зараз це особливо актуально.
Рецепт: «РДХ»: Р - робота, Д - дисципліна, Х - харизма (ніхто не любить нудних).
Довгострокове планування: «стратегія на творчість»
- Рецепт успіху = Правильна стратегія (1) + Дисципліноване втілення цієї стратегії (2) + Випадок (3). Цей рецепт працює як у бізнесі, так і в творчості. Кроки 1 і 2 максимізують шанси на успіх. Причому найважливішим з точки зору впливу на результат є крок 2 - виконання.
- Необхідно знати і використовувати свої порівняльні переваги. Травми та слабкості теж можуть ними бути, так само як і наші вподобання. Наприклад, Льюїс Керролл був математиком і логіком, в «Алісі у Дивокраї» він синтезував свої знання, тобто скористався порівняльною перевагою. А Поет Рільке відмовився від психоаналізу від Лу Саломе, бо побоювався втратити ґенезу творчості - свої травми.
- Повноцінно зайти в літературу і стати її чільним учасником - це не видати першу книгу. Визначити свій темп - одне із стратегічних завдань на перспективу. Мало в кого це вдається. Яка ваша мета: написати один грандіозний роман? Стабільно випускати по книзі кожні три-п’ять років? Визначте горизонт планування, відтак буде легше розрахувати сили (знову ж пам’ятаймо, що говоримо про творчість - це не будівництво).
- Докладати зусиль потрібно там, де є більше контролю, і в той час, коли це має найбільше слушності. Наприклад, автор сам вирішує про вибір жанру і теми, а вони впливають на масовий успіх. Детективи, трилери і любовні романи більше читають, ніж філософську прозу або потік свідомості. Нон-фікшн переважає над фікшном. Теми теж є більш і менш "вдячні”. Вдячними темами, які можна комбінувати, є, до прикладу, становлення героя і подорож. Утім, механістично іти в тому чи іншому напрямі недоцільно - це може призвести до краху творчості.
«Передбачення» про книгу на наступні 10-15 років:
- Все більша конкуренція за увагу з іншими джерелами розваг, а не між собою
- Тріумвірат: паперова книга, електронна, аудіо
- Зростання значення спільнот та персоналізації контенту (нон-фікшн)
- Рішення про видання книг на основі великих масивів даних про читачів і самих видавців
- Книги як мультиплатформні мистецькі проєкти, де книга є центральним, але не єдиним мистецьким явищем
- Мультиканальні видання - читання може перетікати з однієї форми в іншу протягом однієї книги
- Персональний друк книги на замовлення, у тому числі самодрук - зусилля із зменшення відходів і збереження природи
- Блокчейн для чесної реалізації прав інтелектуальної власності всіх учасників процесу
- Підписка на авторів / видавництва задля миттєвого доступу до персонального, пріоритетного, ширшого або дешевшого контенту
Законспектувала Катерина Бортняк
Фото © Віталій Фідик
Під час Карпатської Літературної Резиденції заплановано 10 лекцій. Із темами лекторію, а також усіма запланованими на КЛР подіями, ви можете ознайомитися за посиланням.
Проєкт реалізується за фінансової підтримки Українського культурного фонду.
Карпатська Літературна Резиденція у Facebook: facebook.com/carpathian.residency