28 Березня 2024, 22:19 | Реєстрація | Вхід

«Боги, Нові істоти та Американська ніч». Ретроспектива видань Джима Моррісона

Дода_ла: pole_55 08 Листопада 2016 о 11:28 | Категорія: «Статті» | Перегляди: 3473
Матеріал підготува_ла: Мірек Боднар, Христина Михайлюк | Зображення: wiki, iorr.org


Джим Моррісон більше відомий як шоумен, вокаліст групи «The Doors», і зовсім мало людей знають його як поета. Пропонуємо вашій увазі історію появи усіх ориґінальних поетичних видань Моррісона, як прижиттєвих, так і посмертних.

Боги. Нотатки видінь Notes on Vision


Навесні 1969 року, за підтримки свого друга, поета Майкла Макклюра, Джим Моррісон власним коштом видає свою першу збірку віршів — «Боги. Нотатки видінь». Її надруковано тиражем лише 100 примірників у «Western Lithograph Company», що у Лос-Анджелесі, Каліфорнія (компанію часто помилково називають «Western Lithographers»), і Моррісон особисто розповсюджує їх серед друзів та знайомих. Це незвичне видання. Воно задумане не як книга, а як 82 нескріплені аркуші, розміром 215,9×279,4 мм, надруковані на японському веленевому папері і складені в синю картонну папку з назвою та повним ім'ям, Джеймс Дуґлас Моррісон, що були витиснені золотим чорнилом на лицьовій стороні палітурки. Сама папка злегка текстурована і щільно закривається за допомогою помаранчевого шнурка.

Моррісон розповідав своєму другові, Майклу С. Фордові, що її дизайн мусив бути схожий на папку-аташе іноземного кореспондента. Ідея полягала в тому, що ці аркуші можна перемішувати і читати в будь-якому порядку.


Хоча тексти, з яких складається збірка «Боги. Нотатки видінь», надруковані в 1969 році, та написані вони були тоді, коли Джим Моррісон ще був студентом факультету кінематографії Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі в 1964–65 роках. І, як натякає підзаголовок, вони відображають теми, якими Моррісон найбільше цікавився в той час, — кіно, фотографія, театр і вуаєризм. Сам Моррісон називав цю роботу, що містить здебільшого вірші прозою в дусі збірки Артюра Рембо «Осяяння», «колекцією афоризмів та видінь».


Нові істоти The New Creatures


Одночасно зі збіркою «Боги. Нотатки видінь» Джим Моррісон видає за власний кошт і другу свою збірку — «Нові істоти» (Френк Лісіандро пригадує, що вони обидві були доставлені в офіс «The Doors» в один і той самий день). «Western Lithograph Company» надрукувала тільки 100 примірників книжки в палітурці, і, на відміну від збірки «Боги. Нотатки видінь», у ній немає прозових текстів.

Збірка «Нові істоти» опублікована під повним ім'ям Моррісона, Джеймс Дуґлас Моррісон, і містить присвяту «Памелі» (мається на увазі його дівчина Памела Сьюзен Корсон). Цікаво, що коли наступного року видавництво «Simon & Schuster» видає «Боги та нові істоти», Моррісон змінює присвяту на «Памелі Сьюзен».

В останньому рядку книжки читаємо: «24 липня 1968 р., Лос-Анджелес, Сполучені Штати, Гаваї», тож можна припустити, що Моррінон писав ці тексти в кількох містах під час американського турне «The Doors» 1968 року і завершив їх, коли група відпочивала після свого концерту в Гонолулу, що на Гаваях, 20 липня 1968 року.


Ода Лос-Анджелесові. Роздумуючи про покійного Браяна Джонса
Ode to L.A. while thinking of Brian Jones, Deceased


Услід за смертю гітариста і засновника «The Rolling Stones» Браяна Джонса 3 липня 1969 року (і рівно за два роки до своєї смерті) Джим Моррісон пише вірш «Ода Лос-Анджелесові. Роздумуючи про покійного Браяна Джонса», що виходить друком у формі звичайної брошури на двосторонньому жовтому аркуші паперу з темно-зеленими літерами. Сам папір дуже високої якості, текстурований водяним знаком «Linweave Textra». Як і на попередніх виданнях, позначка про авторське право містить повне ім'я — Джеймс Дуґлас Моррісон.

Примірники брошури, надруковані у «Western Lithograph Company», були роздані під час другого концерту «The Doors» у «The Aquarius Theatre» в Голлівуді, Каліфорнія, 21 липня 1969 року. Точна кількість примірників невідома. Іноді кажуть, що їх було 500, але це число ніколи не було підтверджено, і його, напевно, плутають з кількістю надрукованих примірників збірки «Американська молитва». Хоча «The Aquarius Theatre» може вмістити більше 1000 осіб, Френк Лісіандро вважає, що було надруковано менше ніж 300 штук цього вірша. Ймовірно, його роздавали тільки першим кільком сотням (чи близько того) відвідувачів другого концерту. (За словами принаймні одного з відвідувачів, брошуру не роздавали під час першого концерту.)

Кажуть, що багато цих брошур викинули одразу ж після концерту (чи навіть під час), а також, що з них робили паперові літачки і запускали в приміщенні, засмітивши ними підлогу до кінця ночі. З тих, які відвідувачі таки принесли додому, тільки кілька примірників пройшли звичайне випробування часом. Це пояснює те, чому їх так мало залишилося поряд з іншими виданннями Моррісона.


Боги та нові істоти The Lords and the New Creatures 


Навесні 1970 року видавництво «Simon & Schuster» випускає перші дві збірки віршів Джима Моррісона («Боги. Нотатки видінь» та «Нові істоти»), що були опубліковані приватно, під однією палітуркою і спільною назвою «Боги та нові істоти». Угоду було досягнуто літературним аґентом Моррісона Сильвою Романо, а редактором видання виступив Джонатан Долджер. Моррісон отримав свої перші авторські примірники 7 квітня 1970 року, а офіційно книжка вийшла у світ 4 березня 1970 року.

На відміну від ранніх приватно опублікованих видань, збірка «Боги та нові істоти» опублікована під іменем Джим Моррісон, а не Джеймс Дуґлас Моррісон.

Обкладинка книжки, дизайн якої розробила Ів Мец, містить фотографію Джима Моррісона, зроблену Джоелом Бродскі у серпні 1967 року. Подейкували, що Моррісонові не подобалося зображення і він наполягав на авторській фотографії, яку зробив Едмунд Теске в березні 1969 року і на якій Моррісон зображений з бородою, на задній частині видання. Ще одне фото з тієї фотосесії, яку робив Теске, використовували для промоції книжки в газетних рекламах. Знявши суперобкладинку, можна побачити підпис Моррісона, витиснений фіолетовим чорнилом на передній стороні палітурки, обтягнутої тканиною.

Перше видання збірки «Боги та нові істоти» в м'якій обкладинці надруковане у видавництві «A Touchstone Book», що є імпринтом «Simon & Schuster», 15 жовтня 1971 року і містить на обкладинці, дизайн якої розробила Барбара Шейпокас, фотографію Моррісона з бородою, зроблену в червні 1970 року його другом Аланом Ронеєм.


Американська молитваAn American Prayer 


Останньою книжкою, яку Джим Моррісон опублікував приватно, є «Американська молитва» — видання в палітурці, схоже на збірку «Нові істоти», але трохи більш ніж наполовину меншого розміру, якраз таке, щоб помістилося в кишеню читача. Книжка містить одну довгу поему, що складається з чотирьох частин і написана навесні 1969 року; вона надрукована на білому текстурованому папері, схожому на той, що використовувався для друку брошури «Ода Лос-Анджелесові. Роздумуючи про покійного Браяна Джонса».

«Western Lithograph Company» надрукувала її тиражем 500 примірників (не 100, як інколи зазначають), і Моррісон роздавав їх не тільки друзям та знайомим, але й журналістам, фанатам і майже всім, з ким він зустрічався чи листувався, інколи підписуючи книжку. 


Невідомо точно, коли саме приватне видання «Американської молитви» було надруковане. Найранішою датою появи першого примірника можна припустити кінець травня 1970 року; це може свідчити про те, що його надрукували так, аби це співпало з виходом збірки «Боги та нові істоти» у видавництві «Simon & Schuster». Точно так само ж книга вийшла під іменем Джим Моррісон, а не Джеймс Дуґлас Моррісон.

Цю поему Моррісон читав під час поетичної сесії на свій день народження 8 грудня 1970 року, і вона стала основою альбому 1978 року «Американська молитва». Цю ж книжку Моррісон роздає своїм колегам по групі наприкінці фільму Олівера Стоуна «The Doors», що вийшов у 1991 році.


Пустеля Wilderness: The Lost Writings of Jim Morrison Vol. I


Перша посмертна збірка віршів Джима Моррісона «Пустеля. Втрачені записи Джима Моррісона. Том І» була опублікована 16 листопада 1988 року. Книжку уклав друг і соратник Моррісона Френк Лісіандро разом зі своєю дружиною Кетрін Лісіандро, яка працювала секретарем «The Doors» і допомагала Моррісонові редаґувати його поезію для публікації та сприяла друку «Американської молитви».

Книжку випустили у співпраці із сім'єю Корсон, що контролює права на письмові твори Джима Моррісона, під наглядом батьків Памели Корсон, Коламбуса Б. Корсона і Перл Мері Корсон. Коли Джим Моррісон помер у 1971 році, все його майно, відповідно до заповіту 1969 року, успадкувала Памела Корсон; коли вона померла в 1974 році, не залишивши заповіту, все її майно (і, відповідно, майно Моррісона) перейшло до її батьків. Певні судові розгляди між сім'ями Моррісон і Корсон мали місце в суді у справах про спадщину, і в 1980 році, повідомляють, Корсони погодилися розділити майно Джима Моррісона порівну з сім'єю Моррісон, залишивши за собою права на зображення і твори Джима Моррісона. Саме з цієї причини Корсони є найбільш причетними до випуску релізів, що демонструють роботу Джима Моррісона за межами «The Doors».


Сім'ї Лісіандро і Корсон протягом кількох років сортували більше ніж 1600 сторінок друкованих та написаних від руки рукописів, які Моррісон залишив після себе, для того, щоб визначити, які з них були остаточними версіями. Один вірш, «Американська ніч», мав принаймні п'ятнадцять версій. Книжка містить більше ніж сотню раніше неопублікованих віршів, а також першу половину циклу віршів, зібраних Моррісоном під назвою «Суха вода» (решта була згодом опублікована в збірці «Американська ніч»). Підбірка із «Сухої води» вперше з'явилася у випуску недовговічної андерґраундної газети «The Los Angeles Image» від 03–16 жовтня 1969 року, і була відредаґована для цієї публікації Майклом С. Фордом на основі друкованих рукописів Моррісона. «Пустеля» також містить багато віршів, які Джим Моррісон читав під час своїх задокументованих поетичних сесій, а також фотокопії деяких ориґінальних рукописних сторінок.

Обкладинку книжки розробила Венді Бесс, і вона містить фотографію Джима Моррісона, зроблену Френком Лісіандро в серпні 1968 року; книжка включає півдюжини інших фото Моррісона авторства Лісіандро.

«Пустеля» зайняла 13-ту сходинку в списку бестселерів «The New York Times» від 22 січня 1989 року. Точна кількість виданих примірників першого тиражу у палітурці невідома, але, швидше за все, їх було близько 50 тисяч, бо, згідно даних третього тиражу, всього було випущено 151 тисячу примірників. Цей величезний успіх призвів до того, що другий том вийшов початковим накладом у 95 тисяч примірників. Видання у м'якій обкладинці випущене «Vintage Books» 17 грудня 1989 року.


Американська ніч The American Night: Writings of Jim Morrison Vol. II


Після успіху «Пустелі» другу посмертну збірку творів Джима Моррісона було укладено під назвою «Американська ніч. Записи Джима Моррісона. Том II». Дещо змінений підзаголовок цього другого тому, проредаґованого, знову ж таки, друзями Моррісона Френком та Кетрін Лісіандро під наглядом Коламбуса Б. Корсона та Перл Мері Корсон, означає те, що до книжки включено більшу частину раніше опублікованих творів, включно з «Американською молитвою», «Святкуванням на честь Ящірки», «Тихим парадом» і текстами кількох інших пісень для «The Doors», написаних Моррісоном.

Книжка також містить ще кілька віршів, записаних під час поетичної сесії у день народження Джима Моррісона, цикл віршів під назвою «Суха вода» та короткий сценарій до фільму «Автостопник», який згодом отримає назву «HWY: Американська пастораль». Останній розділ книжки, «Паризький щоденник», фактично не є щоденником, а, радше, довгою поемою, записаною Моррісоном в нотатнику. Хоча у книжці зазначено, що це одні з останніх рядків, написаних Моррісоном, але текст не датовано і, насправді, він міг бути написаний під час його попередньої поїздки до Парижа в 1970 році.

Як і попередній том, книжка містить кілька фотокопій рукописів Моррісона, а також друковані рукописи з правками, внесеними вручну. Дизайн обкладинки розроблений «Icon Design» і містить ту ж саму фотографію Моррісона, зроблену Френком Лісіандро, яку було використано для обкладинки «Пустелі», але сама книжка не містить жодних інших фото, натомість акцент зроблено на письмових роботах Моррісона.

Завдяки високим продажам першого посмертного тому віршів Моррісона початковий тираж першого видання «Американської ночі» складає 95 тисяч примірників. Видання у м'якій обкладинці випущене «Vintage Books» 30 липня 1991 року.

Підготували Мірек Боднар і Христина Михайлюк за матеріалом сайту www.thedoorsguide.com


Переклади текстів усіх видань, згаданих у цьому матеріалі, увійдуть до книжки «Американська молитва» (видавництво «П'яний корабель») — довгоочікуваному першому найповнішому зібранні творів Джима Моррісона українською мовою. Над нею працювали перекладач Мірек Боднар, художник Кіріл Кіріллов, редактор перекладу Христина Михайлюк, редактор Ярослав Довган, коректор Алла Журава і дизайнери Денис Овчар та Юра Басараб. Передпродаж видання стартував 11 жовтня і триватиме до 30 листопада включно. Замовити книжку можна на сторінці видавництва в соціальній мережі Facebook, або написавши на адресу sales.db.publishers@gmail.com.


0 коментарів

Залишити коментар

avatar