16-17 листопада 2013 року в Україні (м. Київ) відбудеться III-й Міжнародний фестиваль відеопоезії «CYCLOP». Цього року в ньому передбачається участь організацій та конкурсів відеопоезії з України, Росії, Німеччини, США, Аргентини, Шанхаю, Греції, Канади та Естонії. На фестивалі відбудуться презентації діяльності та демонстрації кращих робіт наступних світових фестивалів та конкурсів, організацій та угрупувань, що займаються відеопоезією:
1. "Zebra Poetry Film Festival"
м.Берлін, Німеччина.
Існує з 2002.
Засновник і керівник премії - Томас Вольфарт.
Сайт фестивалю: www.literaturwerkstatt.org
Поетичний кінофестиваль "Zebra" - кінофестиваль поетичного мистецтва - був першою і є найбільшою та найважливішою платформою для поетичних фільмів з усього світу. Фестиваль проводиться у столиці кіно - Берліні. Але це не просто показ короткометражного кіно з усього світу, всі фільми мають дещо спільне: кожен з них має за основу вірш написаний будь-ким і будь-коли. Комітет, відповідальний за програму фестивалю, є не менш інтернаціональним, ніж його учасники. Завдяки їм гарантована захоплююча програма протягом всього конкурсу. Фестиваль проводиться за сприяння таких організацій як Гете-Інститут, Gmbh & Co Kg Альфреда Ріттера, Міністерство закордонних справ, Німецький літературний фонд. Із фільмів, які увійшли до фестивалю, програмний комітет відбирає найкращі стрічки для змагання, після чого журі визначає переможців. До складу програмного комітету та журі входять відомі та досвідчені особистості зі світу кіно, поезії та засобів масової інформації. Із 2012 року кількість номінацій, в яких оцінюються найкращі фільми, зросла. Загальний призовий фонд становить 10 000 Євро. Важливою частиною фестивалю є програма для дітей, спрямована на те, щоб викликати у ігровій формі зацікавити їх поезією. Видавництво «Duden Verlag» видало DVD, що містить збірку фільмів із поетичного кінофестивалю «Зебра» для використання у школах. У 2010—2011 роках поетичний кінофестиваль «Зебра» відвідав багато країн світу, зокрема Алжир, ОАЕ, Марокко, Португалію, Іспанію, Литву, Мальту, Індію, Австралію, Італію, Колумбію, Норвегію та Україну.
Томас Вольфарт – директор найавторитетнішої Берлінської літературної майстерні. Він є засновником «Literaturwerkstatt Berlin», яким керує з 1991 року, доктором гуманітарних наук літератури та музики. Він же - автор ідеї поетичного кінофестивалю «Зебра» та голова журі.
2. "The Body Electric Poetry Film Festival"
Форт Коллінс, Колорадо, США.
Існує з 2012
"The Body Electric Poetry Film Festival" є першим фестивалем відеопоезії у Колорадо. Вперше подія відбулася в кафе "Lyric Cinema" (4 травня 2013) у Форт-Коллінз. Директор та куратор фестивалю - поет та режисер R.W. Перкінс (R.W. Perkins).
"The Body Electric" шукає інноваційне та технічно обгрунтоване кіномистецтво, поєднане з силою розуміння поетики. "The Body Electric" мають на меті познайомити глядачів із зовсім новою художньою формою - відеопоезєю, задля чого організовує демонстрацію широкому колу глядачів творчість талановитих відеопоетів з усього світу.
3. Фестиваль відеопоезії "Shanghai Tunnels Project"
Портланд, Орегон, Шанхай
Існує з 2012
Посилання: the-shanghai-tunnels-project
SHANGHAI TUNNELS PROJECT POETRY FILM FESTIVAL
У березні 2012 року Видання H.A.L. (Шанхаї, Китай) та його дочірній сайт Unshod Quills (Портленд, штат Орегон) поєднали організацію Monica Storss (Портленд, штат Орегон) і китайський Мистецько-музичний фестиваль JUE, щоб реалізувати перший в китайсько-американській історії фестиваль відеопоезії. На фестивалі були представлені відеороботи з усього світу. Команда з чотирьох експертів та група "Shanghai Tunnels Project" обирали роботи до показу за критерієм найбільшої відповідності визначенню відеопоезії.
4. "International Film Poetry Festival"
Афіни, Греція
Існує з 2012
Інститут [for Experimental Arts] і Void Network проводять міжнародний фестиваль відеопоезії в Афінах (Греція) з 2012 року.
Є дві різні зони фестивалю. Перша зона включає в себе відеопоезію. У ній відбувається показ відеопоетичних робіт митців з усього світу (Америка, Азія, Європа, Африка). Друга зона є кросс-платформою, на якій співпрацюють звукорежисери та музичні групи, поети та художники та поєднуються у живих імпровізаціях.
Дуже важливо відзначити, що цей фестиваль є частиною контркультурної діяльності організациї Void Network та Інституту [for Experimental Arts]. Фест не є комерційним, не має спонсорів, вхід на заходи - безкоштовний. Фестиваль покриває витрати (2000 плакатів, 15,000 листівок, висока якість технічного обладнання тощо) з доходів у барі фестивалю.Усі учасники фестивалю, художникі та організаці, беруть участь у фестивалі на добровільних засадах.
Void Network почали організовувати вечори мультимедійної поезії у 1990 році. Void Network та Інститут [for Experimental Arts] вважають, що вечори Мультимедійної поезії та Відеопоетичні покази створюють вібрацію у серці Метрополісу, надають нагоду новій аудиторії познайомитися з сучасною поезією та відкривають нові творчі простори цього давнього мистецтва. Для досягнення цієї мети, організатори фестивалю поважають прагнення і цілі художників, підтримують самоорганізацію високоякісних виставкових площ та шоу-румів, працюють з професійними техніками і пропонують художникам і глядачам можливість зустрічей, які роблять свій антагоністичний внесок у культуру.
5. Міжнародний фестиваль відеопоезії "Videobardo"
Буенос Айрес, Аргентина
Існує з 2004
Сайт: www.videopoesia.com
Заснований в 1996 році журналом поезії «Bardo», «VideoBardo» являє собою збірку віршів, відео та незалежного мистецтва. Мета його існування - архівація, поширення, дослідження, теоретичні дискусії, виробництво та навчання на мові відеопоезії. «VideoBardo» є одним з найважливіших міжнародних архівів у своєму роді. З його допомогою організовується Міжнародний фестиваль відеопоезії; його надбання представлені в найбільших як громадських, так і незалежних музеях світу, зокрема в Аргентині, Уругваї, Колумбії, Мексиці, США, Канаді, Іспанії, Франції, Німеччини, Італії та Індії. «VideoBardo» підтримує культурний обмін з іншими фестивалями. Відеопоезія тісно пов'язана з поезією як такою, експериментальною або поліпоезією (візуальною та звуковою), відеоартом, перфомансом, тому ці стилі також розроблені і включені у «VideoBardo».
6. Фестиваль "Visible Verse"
Ванкувер, Канада
Існує з 1999
Сайт: www.heatherhaley.com
У 1999 році Ванкуверський Фестиваль Відеопоезії - перший у своєму роді в Канаді,- розпочався зусиллями центру Edgewise ElectroLit, некомерційної організації літературного мистецтва, яка працює над розширенням сфери поезії за допомогою нових засобів масової інформації з такими програмами, як Telepoetics Vancouver та електронний журнал Edgewise Café. Ванкуверський Фестиваль Відеопоезії привернув до себе увагу завдяки своєму прогресивному спрямуванню на сказане слово, представляючи поета як у перфомансі, так і на великому екрані. Аудиторія мала нагоду побачити переваги і відмінності поезії, наданої в цих двох формах (зі сцени та екрану), що поклало початок новому діалогові, в тому числі, й про сутність поезії. Ванкуверський Фестиваль Відеопоезії був побудований на цьому фундаменті, з розширенням досліджень поезії у кіно через національні кордони. Демонструвалися нові значні твори з Європи та Америки, і продовжувалося ознайомлення канадської аудиторії з чудовим, широким переліком нових відеоробіт з їх власної країни. Pacific Cinémathèque є партнером ВФВ (VVF) з 2000 року і до розпаду центру Edgewise. Засновник фестивалю Хізер Хейлі (Heather Haley) продовжує забезпечувати підтримку проекту локаціями для презентацій нових і художньо значних відеопоезій в якості приймаючої сторони, як куратор проекту "SEE THE VOICE: Visible Verse". А завдяки потужностям Ванкувера в галузі кіно та телевізійного продакшена, Хейлі вдалося культивувати критичний інтерес між режисерами і поетами, з позитивними наслідками для обох сторін.
Хізер Хейлі про "Visible Verse".
Іноді я використовую термін "медіа поет", щоб описати мої роботи, хоча поезія існує поза засобів масової інформації; так було й буде завжди. Я схильна розширювати межі шляхом створення робіт у поєднанні та поза дисциплін, жанрів і медія як поет, письменник, музикант, виконавець і режисер. Мої роботи маніфестуються в інтернеті, на папері, на сцені, на дисках і на екрані. Я вважаю, що Жан Кокто (Jean Cocteau) був першим поетом, який використав плівку. У 1930 році він зпродюсував "Кров поета" (Blood of a Poet), яку, зазвичай, відносять до сюрреалістичного арту. Нещодавно я прочитала про кіно-поетів ("film poets") із абстрактної школи Західного узбережжя - Джеймса Бротона (James Broughton), Сідні Петерсона (Sidney Peterson) і Хy Хірш (Hy Hirsh), останні два співпрацювали з Джоном Кейджем (John Cage) у 1947 році. У 1978 році Том Конівс (Tom Konyves) з монреальського Vehicule Poets вигадав термін "відеопоезія", щоб описати свої мультимедійні роботи. Замість того, щоб загрузнути в семантиці, я хотіла б би зазначити, що я думаю з точки зору рухомих зображеннь і не бачу величезної різниці між кіно та відео. Я працювала переважно в області цифрового відео, оскільки це доступно, що важливо у міркуванні поета з невеликим бюджетом і, знов таки, поезія існує поза медіа. Багато хто з нас на Заході візуально грамотні, це сміливо -не розумно, деякі кажуть,- адаптувати усні традиції до середовища, в якому зображення є метафорою. Та мене тягне до цього просто тому, що це природно для мене, людини, що виросла з телебаченням і кіно. За моєї матері, я сиділа з відкритим ротом усі 78 хвилин "Книги джунглів", це був мій перший досвід кінотеатру. Це потужне медіа, і я й досі не можу встояти перед його приманкою.
У 1999 році, як один з кураторів Ванкуверського Фестивалю Відеопоезії, я визначила відеопоезію для журналістів, описуючи її як "весілля слова і образу". Досягається такий рівень інтеграції важко і рідко. З мого досвіду, найбільша проблема цього гібридного жанру полягає у злитті голосу й відео, у поєднанні вуха та очей. Деякі поети хотіли б бачити слова на екрані. Ефект може бути вишуканим, але я вважаю, що фільм/відео не дуже добре акомодує текст. Ми зайняті слуханням віршів своїми очима, й вони асимілюються через наші вуха. Я вважаю за краще говорити слова. Голос є важливим елементом, центром і місцем вторинних факторів. На відміну від музичного відео -неминуче і повсюдне порівняння,- у відеопоезії зазвичай увага більше до вірша, ніж до поета, голос видимий так само добре, як чутний. Мій друг і соратник Курт Хайнц (Kurt Heintz) з e-poets.net, режисер відеопоез, що здобули численні нагороди, заявляє про це набагато красномовніше, ніж я: "Наше розширення поезії на відео відбувається тільки задля ратифікації більш глибокого розуміння, як поетами так і перформерами, що поезія лежить в безперервному спектрі розширення жанрів, кожного з жанрів у амальгаму, яка надає можливість естетичного вираження через поєднання. Уся література кібернетичного простору, де текст з'являється за волею автора. Нищення психологічних бар'єрів між літературою на папері та літературою на сцені стало прелюдією до реалізації широких здобутків у медіа поезії всіх форм. Поетичне відео є першим кроком громадськості назовні. Навіть у найбільш істотних його формах, воно руйнує старі припущення, що сторінка і вірш є одним. Тепер ми знаємо, що поезія, де б ви її не знайшли, пропонує вираження світу. Ми будуємо, зберігаємо і передаємо цей досвід у майбутнє. Зображення та звуки в даний час працюють в якості слів, чого у нас не було, тому що у минулому поезія символів була переважно обмежена папером в руках читача. Литература не зникає, але будується нова: Видима, звукова, відчутна, тимчасова, свідома, тактильна, така, що створює зв'язок між автором і читачем через погляд."
7. "Sebastian Wesman Team"
Таллін, Естонія
"Visual Poems" - це проект фільму, що його було створено командою композитора і режисера Себастьяна Весмана (Sebastian Wesman). Фільм розділено на сім візуальних віршів, які було знято в Таллінні (Естонія).
У цій роботі Весман звертає увагу на різні трансцендентні елементи, які належать до прихованих частин міста й відображають красу і таємничість повсякденного життя з акцентами на мальовничих образах. Поетичні глибини кожного з короткометражних фільмів робить їх універсальними. Настільки, що вони могли були б бути зняті в будь-якому іншому місті в світі. Концепція хайку в образах, які створив Весман у "Visual Poems", розроблена у поєднанні з тонкістю та чутливістю кожної з частин проекту.
Задля музичного супроводу для "Visual Poems", Весман створив струнний квартет і хор. Так, наприклад, квартет можна почути у "All the Winds" (де шум вітру, що інтерпретується струнними інструментами, здається, відроджує статуї) та в "Elemental" (де музика з впливами японської традиційної музики зустрічається з пейзажним спогляданням і відображенням). У деяких відео (н-д, "The Electric Garden of Marilyn" або "The Invisibles") використано сольні фортепіанні п'єси, що їх виконує директор проекту, Себастьян Весман.
Поєднання всих цих аспектів робить відео проекту "Visual Poems" одночасно ніжними, різними і метафоричними.
8. Фестиваль відеопоезії "Пятая нога"
Москва, Росія
Організатори: Катерина Троєпольська та Андрій Родіонов.
Перший фестиваль відеопоезії «ЗРЯ!» відбувся в 2007 році на Книжковому фестивалі в Центральному будинку художника в Москві. Потім він був перейменований в Фестиваль відеопоезії «П'ята нога» і з того часу проводиться щороку в листопаді в кінотеатрі "Піонер". Це найбільший в Росії фестиваль відеопоезії. Покази робіт учасників проходять на Московському міжнародному кінофестивалі, на Венеційському бієнале, на Лондонському книжковому фестивалі, на фестивалі в Канську, а також у Санкт-Петербурзі, Пермі, Єкатеринбурзі, Челябінську, Тюмені, Красноярську, Новосибірську. У журі конкурсу присутні поети, художники, режисери і критики.
Катерина Троєпольська - журналіст, кінокритик. Народилася в місті Луганську в Україні. Займається проведенням поетичних слемів в різних містах Росії.
Андрій Родіонов - поет, автор семи поетичних збірок. Народився в Москві. Виступав як лідер музичної панк-групи «Брати-королі». Переможець турніру «Русский слем» у 2002 році, потім - організатор і ведучий подібних турнірів у різних містах Росії. Живе в Пермі, очолює прес-службу Музею сучасного мистецтва PERMM. Один з кураторів поетичного фестивалю "СловоNova".
9. Волошинський конкурс відеопоезії
Москва, Росія - Коктебель, Україна
Сайт: www.voloshin-fest.ru/
Засновниками і постійними організаторами міжнародного літературного фестивалю імені Волошина є Будинок-музей Максиміліана Волошина (Коктебель), а також Союз російських письменників і журнал «Сучасна поезія» з Москви.
Міжнародний літературний Волошинський конкурс і Міжнародний літературний фестиваль імені Волошина в Коктебелі проводяться щорічно з 2003 року, Міжнародна літературна Волошинська премія заснована в 2008 році. За результатами конкурсу щоразу організовується цікавий фестиваль, на якому присутні самі імениті сучасні літератори. Мета даних заходів - привернути увагу читачів до творчості не тільки Максиміліана Волошина, але і до поезії Срібного століття в цілому, а також знайти і озвучити кращі літературні твори сучасних авторів. Лауреатами конкурсу в різні роки ставали Марія Ватуніна, Ната Сучкова, Кирило Ковальджі, Лєна Елтанг, Андрій Нитченко та інші талановиті автори.
Медіа-портал «Гвідеон» - проект Центру Сучасної Літератури і видавництва «Російський Гуллівер», працює за підтримки гранту Російського гуманітарного наукового фонду. Сайт призначений для вільного розміщення відеокліпів, заснованих на поетичних текстах сучасних авторів, поетичної відео і кінохроніки, а також аудіоматеріалів, що сприяють популяризації поезії як жанру, а також становленню поетичної медіа-культури як яскравого явища сучасного режисерського мистецтва.
Андрій Коровін - російський поет, літературний критик, один з активних організаторів літературного процесу в Москві та інших містах. Співорганізатор Цвєтаєвського фестивалю поезії - найстарішого поетичного фестивалю Росії, що проходить в місті Александрові Володимирської області. Куратор літературного салону «Булгаковський дім» у Москві. Куратор ряду літературних проектів. Відповідальний секретар журналу «Сучасна поезія», редактор поетичної серії журналу (спільно з А. Новіковим). Заступник головного редактора журналу «Діти Ра». Член Спілки журналістів Росії. Заступник голови комісії по роботі з молодими письменниками Спілки російських письменників.
Олексій Ушаков - народився в Москві, випускник театральної школи. Працює на радіо та телебаченні редактором, режисером, звукорежисером, диктором та автором програм. Композитор, письменник, драматург, поет, журналіст, працював також у московських театрах, в кіно, виступав на столичних літературних майданчиках.
10. Конкурс відеопоезії "Батискаф"
Миколаїв, Україна
Координатор конкурсу : Олексій Торхов
Конкурс відеопоезії «Батискаф» проводиться з 2013 року , в рамках відкритого Всеукраїнського фестивалю поезії «Ватерлінія» (м. Миколаїв).
Цілями конкурсу є: практичне вивчення творчих можливостей в області синтезу різних видів мистецтв (кіно- , відео- , музики і поезії) ; привернення уваги до відеопоезії як до явища і окремого синкретичного виду мистецтва з метою його популяризації ; стимулювання найбільш талановитих авторів.
Конкурс проводиться у двох основних номінаціях: «ГРАН-ПРІ» (тематика робіт - вільна) і «ЗАНУРЕННЯ» (всім бажаючим пропонується створити власну відеоверсію одного з двох заданих поетичних текстів) .
Олексій Торхов - поет, журналіст, Член Конгресу літераторів України. Майор міліції у відставці. Працював аналітиком в детективному агентстві. Володар Гран-Прі чотирьох Всеукраїнських літературних фестивалів. Нагороджений літературною премією імені Володимира Сосюри (МСПУ, 2009), літературною премією «Слов’янські традиції» (2010). Редактор і видавець приватного літературно-художнього альманаху «Дев’ятий сфінкс», співорганізатор відкритого Всеукраїнського поетичного фестивалю «Ватерлінія» та конкурсу відеопоезії «Батискаф».
Показ відеопоетичних робіт усіх згаданих фестивалів та конкурсів відбуватиметься протягом двох днів ІІІ-го фестивалю відео поезії «CYCLOP» (16-17 листопада). Повна програма фесту: http://litfest.ru/news/2013-10-29-2784
Приходьте)
Будемо раді бачити кожного з вас! :)
З повагою,
оргкомітет фестивалю відеопоезії «CYCLOP»-2013
E-mail: cyclop@litfest.ru
Подія у Facebook: https://www.facebook.com/events/218204435020852/
Подія Вконтакті: http://vk.com/cyclop_2013